tirsdag den 5. juli 2011

5. Juli - Chicago

Så startede tirsdag d.6/7, vores sidste hele dag i Chicago. Det var store turist-dag, hvor vi virkelig skulle rundt og se byens smukke bygninger, museer og andre attraktioner.
Vi stod tidligt op, gjorde os klar og kl.09.15 stod vi foran John Hancook observatory. Der købte vi et tourpass, som gav os lov til at køre med byens røde dobbeltdækker turistbusser. Disse busser kørte nogle faste ruter rundt i byen, hvor man kunne hoppe af og på ved de forskellige stop på ruten. Man kunne selvfølgelig også bare blive siddende og nyde solen og udsigten, imens at man hørte de dygtige guides fortælle om byens historie og bygninger.

Vi hoppede på den første bus der kom forbi og tog den første halvdel af ruten, hvor vi endte med at stå af ved Skydeck ved Willis Tower (tidligere kendt som Sears Tower). Her købte vi et Citypass, hvilket gav os lov til at komme ”gratis” ind til 5 udvalgte store attraktioner i byen. Her fik vi testet om vi led af højdeskræk, da vi stod på en glasudsats på 103. etage og kunne se de ca. 500 m ned til jorden. Vi klarede det selvfølgelig, selv om Bianca meget gerne ville hurtigt ned og stå på jorden igen.

Vi havde sprunget morgenmaden over, hvilket vi godt kunne mærke efter vores lille tur i verdens 4. højeste bygning. Vi faldt over en butik som hed Baskin Donut, hvor man kunne købe anderledes morgenmad og selvfølgelig donuts. Det blev til en deling af to små oste og æggesandwich og ½ dozen blandede donuts, hvilket fulgte den anbefalede mænge sukker på sin morgenmad til én person (american style). Det skal lige siges at vi fik nok energi til at klare resten af dagen på vandvognen.

Vi fik i løbet af nogle timer set bl.a. verdens største bibliotek (kæmpe bygning med 10 etager, mere end 8 mio. bøger), Field Museum (naturhistorisk museum), Shedd Aquarium, Soldier Field (Chicago Bears hjemmebane, hvor U2 holdt lydprøver til koncert om aftenen ), Buckingham Fountain (kendt springvand fra introen til hitserien ”Married With Children”, omhandlende Rasmus’ store idol: Al Bundy) og Tribune Tower (bygning indeholdende sten fra alle verdens hjørner, som er muret ind i bygningens nederste del, så alle kan gå rundt og finde sten fra et område de føler kendskab til) og verdens største fritliggende McDonalds.

Efter at have tilbragt timer på at fare rundt i byen, hoppe af og på busser og se bygninger, trængte vi til at tage en stille tur i en park, nemlig Millennium Park. Her fandt vi et skinnede rumskib, som myndighederne kaldte for en skulptur sponsoreret af AT&T (Amerikas svar på TDC), men Rasmus havde gennemskuet deres hemmelighed.

I parken var der også en offentlig klassisk koncert i gang, hvilket var dejlig afslappende musik i baggrunden imens vi gik og nød solen. Der var også to store fontæner hvor mere end 100 børn badede i den stegende hede, for vores vedkommende blev det dog kun til at vi fik dyppet fødderne i en lille å. Et lille privat bryllup fik vi også set i parken.

Klokken blev 18.30 og nu kunne vi ikke klare mere, så vi besluttede os for at vandre tilbage til hotellet og slappe af med noget pizza. Vi skulle prøve den meget omtalte Chicago style deep pan pizza, som de laver omvendt i forhold til hjemme i lille Danmark. Her er hvad den bestod af, nævnt fra neden af; bund, masser af ost, godt lag kød og tomastsovs på toppen. Den smagte godt og blev selvfølgelig skyllet ned med en god gang Cola, RIGTIG COCA COLA. Lidt usund afslutning på en lang og spændende dag fyldt med indtryk.